• digitale transformatie
  • communicatie & marketing

datagedreven werken in de cultuursector

Sociaal Fonds Podiumkunsten en Cultuurconnect organiseren in samenwerking met Cultuurmarketing, het platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de sector, een Vlaamse variant van de opleiding datagedreven werken in de cultuursector. Leer op welke manier je data kunt benutten om weloverwogen strategische keuzes te maken en dagelijkse werkzaamheden te verbeteren.

In 2024 is het marketing vakgebied onlosmakelijk verbonden met data. Digitalisering van ticketverkoop, de uitgebreide opties in online marketing en de opkomst van AI en machine learning hebben de mogelijkheden van data-analyse en -toepassing binnen jouw functie enorm vergroot.

Het gebruiken van relevante data is essentieel voor een toekomstbestendige organisatie. Klanten zijn al gewend om persoonlijke en relevante informatie te ontvangen in hun interactie met merken. Daarnaast wordt ook intern in toenemende mate verwacht dat je kunt aantonen hoe jouw activiteiten bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Kortom: als marketeer ontkom je er niet aan om te werken aan de datavolwassenheid van jouw organisatie.

In drie maanden werk je stapsgewijs aan een datagedreven actieplan. Je verkent niet alleen welke data je kunt verzamelen, maar leer je ook kritisch te bevragen hoe je data effectief inzet, zodat je op een efficiënte en verantwoorde manier met data omgaat. Ook leer je hoe je data vertaalt in waardevolle inzichten en marketingstrategieën en -acties die direct toepasbaar zijn voor jouw culturele organisatie. Denk hierbij aan een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie of leren voorspellen wanneer klanten uitstromen.

Ideaal voor als je niet weet waar te beginnen. Je zet met gedegen hulp een eerste onderzoek op touw en vertrekt met een hoofd boordevol ideeën.

Charlotte Huyge, Ha Concerts

Bij de start van de opleiding beschrijf je waar jouw organisatie staat op het gebied van dataverzameling, -analyse en -toepassing. Vervolgens ga je aan de slag met een datagedreven pilootproject binnen jouw strategie voor publieksbereik, dat je leert om op basis van data-inzichten te handelen. Voorbeelden zijn het verkrijgen van meer relevante publieksdata en het maken van een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie om publiek beter van dienst te kunnen zijn.

Na afloop van de training weet je hoe data-geïnformeerde besluitvorming werkt en kan je dit toepassen binnen jouw werkzaamheden. Het pilootproject kan dienen als stimulans om datagedreven werken (en jouw nieuwe vaardigheden) breder te integreren in de organisatie.

  • personen tijdens een opleiding
  • opleiding datagedreven werken
  • data maturity model
  • opleiding datagedreven werken
  • opleiding datagedreven werken

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • De kracht én beperkingen van data;
  • Ethiek en privacy: wat meet je en waarom?;
  • Hoe data kan bijdragen aan het realiseren van zowel jouw marketing- als organisatiebrede doelstellingen;
  • Analyse en interpretatie van diverse soorten data in de cultuursector;
  • De mogelijkheden van AI in datagedreven werken;
  • Actionable data: hoe je data-inzichten omzet naar concrete marketingacties;
  • Data intelligence: van terugblikken en analyseren naar de toekomst voorspellen;
  • Verkenning van bovenlokale digitale basisinfrastructuren in het kader van publieksbereik in Vlaanderen, zoals DigitaalPodium en het UiTwisselingsplatform
  • Aan de slag met jouw eigen datagedreven pilotproject: wat ga je meten en waarom?
  • Inbedding en draagvlak in de organisatie;
  • Inspirerende voorbeelden binnen- en buiten de cultuursector, waaronder de demonstratie van een RFM-analyse en een praktijkvoorbeeld over het vergroten van klantenbinding bij een theater.

Het samenbrengen van mensen rond eenzelfde thematiek en interesse is altijd verrijkend voor iemands professionele carrière. Deze training is een ideale graadmeter voor cultuurmarketeers die het bos door de bomen niet meer zien en graag een maatstaf hebben over hoe ze aan de slag kunnen gaan met data. Daarnaast is het ook erg boeiend om in contact te komen met concullega's uit de sector die stoten op gelijkaardige vragen en problemen, wat vaak tot boeiende gesprekken heeft geleid.

Frederik Declercq, Gent Festival van Vlaanderen

Praktische details

Opleidingsdata:

  • maandag 20 januari 2025 (10:00 – 16:30 uur in Antwerpen)
  • maandag 27 januari 2025 (10:00 – 16:30 uur  in Antwerpen)
  • maandag 10 februari 2025 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 24 februari 2025 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 17 maart 2025 (9:30 – 12:30 uur, online)
  • maandag 31 maart 2025 (10:00 – 16:30 uur in Antwerpen)

De locatie van de fysieke bijeenkomsten wordt later bekendgemaakt.
Lunch en consumpties zijn inbegrepen bij de bijeenkomsten op locatie.

Studiebelasting: 28,5 lesuren en ca. 4 uur huiswerk per week, afhankelijk van de grootte van jouw plan van aanpak.

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 20 december 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten die in Antwerpen zijn, op afstand online te volgen.

Joyce van Lievenoogen

Joyce van Lievenoogen

Joyce van Lievenoogen is een ervaren marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector (o.a. MOJO Concerts, Studio 100 Benelux en Scapino Ballet Rotterdam). In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School. Joyce is gedreven om databedreven werken in de cultuursector naar een hoger niveau te tillen. Dit doet zij door kennis én praktijkervaring te delen als hoofddocent bij de cursussen van Cultuurmarketing en Sociaal Fonds Podiumkunsten / Cultuurconnect en door op freelance basis culturele organisaties bij te staan in strategisch advies en implementatie.

Sara Oomen

Sara Oomen

Sara Oomen is de tweede docent van deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.

Een aanrader voor wie meer strategisch aan de slag wil gaan in zijn of haar organisatie.

Emilia Calabrese, Zomer van Antwerpen

Doelgroep

De training is geschikt voor medior en senior communicatiemedewerkers en -verantwoordelijken, publiekswerkers, marketeers en aanverwante functies in de Vlaamse cultuursector. De inhoud van de training is toepasbaar voor verschillende segmenten in de cultuursector, waaronder (maar niet uitsluitend) cultuurhuizen, de podiumkunsten- en muzieksector, bibliotheken en musea.

Voor deelname is het belangrijk dat je inzicht hebt in de strategie van jouw organisatie op het niveau van het managementteam en over beslissingsbevoegdheid beschikt. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketing data te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden.

Recht op opleidingskrediet

Gebruik je jaarlijks opleidingskrediet van 600 euro als je tot één van deze groepen behoort:

  • werknemers van PC 304
  • studenten, stagiairs en lerenden binnen een organisatie uit PC 304
  • flexwerkers die in 2022, 2023 of 2024 minstens 10 dagen rechtstreeks tewerkgesteld zijn geweest in de sector (PC 304) en op het moment van de opleiding werkzoekend zijn. Meer info vind je hier.

heb je vragen over je opleidingskrediet? opleiding@podiumkunsten.be

Sam

Vragen over deze opleiding?

Contacteer dan onze collega Sam Stobbelaar.

sam@podiumkunsten.be

Onze partner(s)

Cultuurmarketing

Cultuurmarketing is hét platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de culturele sector. Professionele ontwikkeling, vernieuwing en draagvlak voor marketingcommunicatie zijn essentieel om het publieksbereik van cultuur te verbreden. Cultuurmarketing zet zich daar sinds 2014 voor in, samen met een netwerk van 1.400 gedreven marketing- en communicatieprofessionals. Cultuurmarketing ontwikkelt inspirerende events, een veelzijdig trainingsprogramma en leerzame artikelen. Zo maken we cultuur samen toegankelijk voor een breed publiek.

cultuurmarketing.nl

Cultuurconnect

Cultuurconnect gaat voor digitale innovatie in kunst en cultuur samen met lokale cultuurhuizen, overheden, technologiespelers en artistieke initiatieven. Cultuurconnect ondersteunt Vlaamse gemeenten bij de digitale uitdagingen van hun cultuurbeleid, met klemtoon op openbare bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra.

www.cultuurconnect.be
opleiding

locatie

regio Antwerpen

nog te bepalen

organisatie

Sociaal Fonds Podiumkunsten

partners

CultuurmarketingCultuurconnect


prijs € 1.849,00

inschrijven

Steenstraat 29 / bus 10
1000 Brussel

+32-(0)2-201 30 03
sociaalfonds(a)podiumkunsten.be

e-news vacatures, opleidingen of sectornieuws:

schrijf je in